Rondleiding derde tot zesde leerjaar lagere school

Het Poldermuseum te Lillo nodigt de leerlingen van het derde en vierde leerjaar van de lagere school van harte uit om een bezoekje te brengen aan het Poldermuseum. We zijn ervan overtuigd dat – ook vandaag nog – deze uitstap een rijke ervaring kan zijn voor de kinderen. Het museumbezoek is opgebouwd uit twee belangrijke elementen: het spel en een actieve rondleiding.

Het bezoek omvat:

– een voorbereidende didactische map met info voor de leerkracht en enkele werkblaadjes voor de kinderen.

– volledig passend binnen de eindtermen.

– een inleiding ter plaatse door een medewerker van het museum.

– een ontdekkingstocht doorheen het museum in verschillende groepjes onder leiding van de schoolbegeleiders. Hierbij kan je kiezen uit verschillende thema’s naargelang de behoefte in je leerprogramma.

– een afsluitend gezamenlijk moment in het ‘oude schooltje’. De rijke geschiedenis van de (verdwenen) polderdorpen mag niet verloren gaan. Kinderen moeten weet hebben van de levenswijze van onze voorouders. Het Poldermuseum biedt als het ware een ‘indoor-Bokrijk’ aan. En de kinderen die in de Polder zelf opgroeien mogen ‘kennis’ hebben van hun leefomgeving. Zie daar de uiteindelijke bedoeling van dit project. Het Poldermuseum heeft een volledige didactische map ontworpen met daarin het verloop van het bezoek, de praktische info en het didactische materiaal dat je kan gebruiken in de klas als voorbereiding en als naverwerking. Voor meer informatie kan u terecht via boekingenpoldermuseum@gmail.com